Asiakas keskiöön

21.12.2021

Asiakas keskiöön

Keskustan lähtökohta on, että soteasema on jokaisessa kunnassa ja liitoskunnassa. Fyysiset terveydenhuollon palvelut kuuluvat kaikille tarvitseville, mutta palvelut tulevat lähelle myös digitaalisesti. Asiakasta ei pallotella luukulta luukulle, ja hoitoketju on katkeamaton. Hoidontarve tulee määritellä ensimmäisen käynnin tai yhteyden oton perusteella, ja hoitoon on päästävä oikea-aikaisesti. Palveluiden tulee olla lähellä ihmistä, sillä helposti saavutettava perusterveydenhuolto siirtää raskaampien palveluiden tarvetta myöhemmäksi.

Ambulanssin ja paloauton on oltava ajoissa paikalla ympäri Pohjois-Savoa. Jokaisen pohjoissavolaisen on voitava luottaa siihen, että apua saa, kun sitä tarvitsee.

Asiakaslähtöisyys tarkoittaa myös joustavampia aukioloaikoja ja digitaalisia palveluita. Lasten ja nuorten palvelut, esimerkiksi psykologit ja terveydenhoitajat, tulevat koulun ja oppilaitoksen yhteyteen. Lapsiperheille on oltava tarjolla konkreettista apua arkeen esimerkiksi palvelusetelin avulla ja ilman leimautumisen pelkoa.

Erilaiset kotipalvelut tukevat myös ikäihmisten kotona-asumista turvallisesti. Inhimillinen hoiva kuuluu niin kotona kuin hoivakodissa asuville. Uusia asumismuotoja on kehitettävä, kuten nyt Kiuruveden kaupunki on yhteistyössä Ylä-Savon soten kanssa Virranrantaan tekemässäkin.

Asiakkaalla on jatkossakin vapaus valita käyttämällä palveluseteliä tai valitsemalla toinen terveysasema läheltä työ- tai opiskelupaikkaa.

Asiakas on hyvinvointialueuudistuksen keskiössä: uudistus tehdään ihmisten palvelujen parantamiseksi.


Mira Kokkonen

aluevaaliehdokas

Pohjois-Savon Keskustan puheenjohtaja v. 2022 -

maakuntahallituksen jäsen 2021 - 2025

kaupunginvaltuutettu v. 2012 ja hallituksen jäsen v. 2014 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita